به نام خدا
دومین همایش ملی آموزش عالی ایران، با محوریت سرآمدی آموزش
به آموختن گرببندی میان
ز دانش روی برسپهر گران
زمانی میاسای ز آموختن
اگر جان همی خواهی افروختن
چنان دان هر آنکس که دارد خرد
به دانش روان را همی پرورد
اگر بخت جویی هنر بایدت
چو سبزی دهد شاخ، بر بایدت
توانا بود هرکه دانا بود
زدانش دل پیر برنا بود
فردوسی
هدف دهه سرآمدی آموزش از اختصاص محوریت «سرآمدی آموزش» به دومین همایش ملی آموزش عالی ایران، تبیین جایگاه آموزش به عنوان بستر رشد و توسعه انسانی و اجتماعی، بازیابی و تقویت مفاهیم آموزش و آموزش اخلاقی، نوسازی روشهای آموزشی با توجه به تحولات مداوم در عرصه علوم تربیتی، شناسائی شیوههای احیای مفهوم معلمی و نقش معلمی اعضای هیأت علمی در شرایط ، سیطره تکنیک و نظام مدیریتی کمی گرا و تجلیل و تکریم معلم و مدرس سرآمد در امر آموزش و شاگردپروری است. در همین ارتباط، توجه به چند نکته ضروری است :
- تجارب بشری از طریق فرایند آموزش انتقال مییابد و هر پیشرفتی تنها در سایه آموزش مؤثر و مطلوب دست یافتنی است.
- سرآمدی آموزش مستلزم تعاملی پویا و فزاینده بین همه ارکان آموزش کشور بوده و هرگونه تحول در آموزش منوط به همکاری تنگاتنگ و نگاه علمی به موضوع از سوی همه نهادهای متولی آموزش است
- آموزش و پژوهش مکمل یکدیگرند، تا آنجا که بدون آموزش کیفی به جایگاه مناسب پژوهش نمیتوان دست یافت. به همین نحو چنانچه نتیجه پژوهش به چرخه آموزش باز نگردد، اهداف آموزشی چنانکه باید و شاید محقق نخواهد شد
- در بحث مربوط به آموزش همه توجهات معطوف به علم و علم آموزی و انتقال دانش نیست، بلکه شیوههای تربیتی به مفهوم مجموعهای از رفتار، افکار و منش معلم است که فراگیر را تحت تأثیر قرار میدهد.
در چنین شرایطی با اجرای دومین همایش ملی آموزش عالی با محوریت سرآمدی آموزش نیل به دستاورد هایی به شرح زیر مورد انتظار است:
یکم- تبیین مناسبات انسانی و اخلاقی مؤثر بر تعلیم و تربیت از طریق معرفی سیره و روش اعضای هیأت علمی و مدرسانی پیشکسوت و نمونه
دوم – معرفی بنیانگذاران، پیشکسوتان و سرآمدان عرصه آموزش
سوم-تأکید بر ضرورت توجه به پیوستار آموزش از مهد کودک تا دانشگاه
چهارم- ایجاد همگرایی و وحدت مراجع سیاستگذاری و دستگاههای اجرائی در عین کثرت و تعدد
پنجم- تحکیم پیوند مدارس و مؤسسه های آموزشی با جامعه
|