[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي درباره همایش برنامه همایش ادرس محل برگزاری همایش ثبت نام برقراري ارتباط ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره همایش::
برگزارکنندگان ::
شرکت در همایش::
برقراری ارتباط::
رویدادهای دومین همایش ملی آموزش::
آرشیو::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: سخنرانی دکتر رضا داروری اردکانی در دومین همایش ملی آموزش عالی
:: سخنرانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در همایش ملی آموزش عالی
:: وزیر آموزش و پرورش در همایش ملی آموزش عالی
:: سخنرانی معاون آموزشی وزارت علوم در دومین همایش ملی آموزش عالی
:: وزیر علوم : نکوداشت مقام علم و عالم، ارج گذاشتن به فرهنگ متعالی دینی و توجه به بالندگی و رشد و اعتلای جامعه است
:: تقدیر و تشکر دبیر اجرایی همایش
:: برگزاری دومین همایش ملی آمورش عالی
:: گواهی شرکت در همایش
:: جلسه کارگروه راهبردی دبیرخانه ستادی دومین همایش ملی آموزش عالی
:: گواهی شرکت در دومین همایش ملی آموزش عالی
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
::   ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۲/۲۴ | 

     ​                                                             هوالعلیم
بیانیه پایانی دومین همایش  ملی آموزش عالی  ایران  
"سرآمدی آموزش"  
سپاس بیکران خداوند سبحان را که توفیق رقیق راه شد و دومین همایش ملی آموزش عالی ایران  با محوریت سرآمدی اموزش به همت وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری، اموزش و پرورش، بهداشت درمان و اموزش پزشکی و مشارکت فعالانه فرهنگستان علوم، موسسه پژوهشی و برنامه ریزی اموزش عالی، انجمن آموزش عالی ایران و دانشگاههای تهران و تربیت مدرس، روز پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت 1396 در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
شرکت کنندگان در همایش برگزاری این اجلاس شکوهمند را که در فاصله دو عید سعید مبعث رسول مکرم اسلام و نیمه شعبان سالروز ولادت با سعادت حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه اتفاق افتاد را به فال نیک میگیرند و با مدد گرفتن از آن یکتا معلم همه دوران ها و این ناجی غایب از نظر در عین حضور، از خداوند رحیم و رحمان خواهانند که مددرسان مسئولان آموزش کشور برای دستیابی به اهداف متعالی نظام آموزش عالی کشور باشند.در این خصوص با توجه به مباحث مطروحه در بخش افتتاحیه و سخنرانی های تخصصی مواردی به شرح ذیل مورد تاکید قرار گرفت
1-اموزش، صرف نظر از تعدد حوزههای ستادی متولی اجرای دورههای مختلف آموزشی از مهدکودک تا دانشگاه به عنوان یک پیوستار مطرح است به این لحاظ ، تعامل، هماهنگی و مشارکت پیوسته همه متولیان ذیربط دروجوه مختلف سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرایی از ضرورتهای اجتناب ناپذیر برخوردار است. بواقع همه پیشرفتهای علمی و فناوری مرهون آموزش و فراهم امدن بستر نظام اموزشی است، که معلم و استاد عمود خیمه و استوانه این نظام آینده ساز را تشکیل می دهد. چه افتخاری از این بالاتر که رسول مکرم اسلام، هدف بعثت خود را معلمی بر میشمارد و حکیم و فیلسوف نامدار ایرانی، ابونصر فارابی به معلم ثانی ملقب میشود.
2-با وجود چنین منزلت و جایگاهی بر عهده همگان است که به قدر کفایت مراتب اخلاص و احترام خود را نسبت به این جمع گرامی و فرهیختخه ابراز دارند و دهه سرآمدی آموزش فراهم آورنده چنین امکانی برای ادای دین نسبت به اموزش و معلم و استاد است. به یاد داشته باشیم که هسته اصلی و کانون محوری امر تربیتی چیزی جز اخلاق و منش معلمی و استادی نیست و نباید گذاشت بر اثر سیطره کمیت، این جوهره اصلی و اثر بخش آموزش بر اثر دغدغه تامین حداقل معیشت و تحت تاثیر چند پیشگی به فراموشی  سپرده شود. تاکید بر اخلاق در   محیطهای آموزشی و تاکید بر فضائل انسانی که بر کنشهای اجتماعی دانش آموزان موثر است و مهارتهای زندگی آنان را افزایش میدهد باید سر لوحه قرار گیرد .پیشگیری از وقوع بی توجهی به امر معیشت معلمان و استادان که از یک سو کرامت معلمی و استادی را خدشه دار میکند و از سوی دیگر  روز مرگی  معلم و استاد و انفعال دانش آموز و دانشجو را به دنبال دارد و راه بروز رشد خلاقیت فردی و گروهی، صلاحیت پذیریهای شخصی، شغلی و اجتماعی را مسدود می کند و با تهی کردن آموزش از لذت یادگیری، آن را به فرایندی خشک و بی روح انتقال محتوای مواد درسی فرو  می کاهد، ایجاب میکند که دولت و مجلس با اولویت نسبت به رفع این دغدغه اقدام کنند. خوشبختانه می توان دریافت که بیش از پیش این شناخت حاصل شده است که سرمایه گذاری برای آموزش از نوع سودآورترین و اثر بخش ترین نوع سرمایه گذاری است بخصوص که جلوه هائی از این توجه به آموزش و معلم و استاد را، هر چند  ناکافی می توان در برنامه ششم توسعه سراغ گرفت.
3-نوباوگان، دانش آموزان و دانشجویان، منبع بالقوه و عظیم دانش و از مفاخر بی نظیر سرمایه انسانی و اجتماعی کشور هستند. فعلیت یافتن این قوه یک حق و از دیگری سو برای همه مسئولان و مدیران موجبه یک تکلیف است که محیط های آموزش مناسب و کلاس های مشارکت جویانه، پرسشگرانه و زمینه ساز بحث و تبادل نظر برای آنها تدارک دیده شود و از استادانی اخلاق مدار، مجهز به دانش و روش های آموزشی تربیتی روز، دلبسته آموزش و آموزشگر و سرآمد در میدان دادن به شکوفائی شخصیت و رشد خلاقیت دانش آموز و دانشجو بهرمند شوند تا در سایه برنامه های درسی روزآمد و مقرراتی انعطاف پذیر، آینده نگر و تحول آفرین آموزش های لازم را فرگیرند. در این عرصه، آموزش پژوهشی در رمزگشایی از بهترین روشهای آموزشی میبایست مورد نظر و توجه نهاد های آموزشی قرار گیرد تا آموزش کار آمد، موقیعت پذیر و منعطف و بر اساس مزیتها نسبی جایگزین آموزش های متصلب و غیر منعطف گردد.
4-با توجه به محدودیت منابع دولتی و ضرورت اقدام در جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید و اشتغال تغییر و تحول در نگاه اموزش و مهارتهای اجتماعی ضروری و حیاتی به نظر میرسد .تداوم هماهنگی بین وزارتخانه های آموزشی با همراهی و همگامی نهادهای معین آموزش و برنامه ریزی در جهت برداشتن مرزهای تصنعی و ساختگی بین دستگاههای مختلف از یک سو و در داخل واحدها و موسسه های آموزشی از سوی دیگر از ضرورتی اجتناب ناپذیر برخوردار است.
5- تجلیل و تکریم  معلمان و استادان پیشکسوت و گرامی داشت یاد و نام بزرگان و درگذشتگان این قشر فرهیخته و نیز ردیابی دانش آموختگان موسسه های آموزشی و کوشش در جهت ارتباط با آنها هم اقدامی انسانی و اسلامی و هم کوششی در جهت ارتقای جایگاه آموزش  و موسسه های آموزشی در جامعه است ،  تحقق این امر با مشارکت همه دستگا ههای اجرایی و ذی مدخل در امر آموزش امکان پذیر است . در این راستا لازم است ارتقائ دانشگاهها و مراکز آموزشی کشور از مرتبه دانش آموزی تا مراتب عالی به طراز جهانی مورد توجه  و پی گیری مسئولان آموزشی قرار گیرد . ایجاد هم آهنگی در امر آموزش مستلزم برگزاری جلسات مداوم در سطوح عالی و تصمیم ساز و برقراری انسجام عملیاتی در   کلیه سطوح آموزشی است . در این رابطه تشکیل شورای ملی آموزش با شرکت همه متولیان اجرایی این امر خطیر  موثر  خواهد بود .
 
14 اردیبهشت 96
دانشگاه تهران

دفعات مشاهده: 101 بار   |   دفعات چاپ: 19 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
National Higher Education Congress of Iran

همایش ملی آموزش ایران

Persian site map - English site map - Created in 0.042 seconds with 860 queries by yektaweb 3430